Цвет в архитектурном проектировании

1109  22 лютий, 2020
  Полезные статьи
Важнейшим композиционным средством в руках архитектора при проектировании зданий является цвет. Свет и цвет неотделимы друг от друга. Окружающий мир воспринимается цветным благодаря лучам света, отражающие от небосвода, различных предметов и т. Д Человеческое зрение имеет прекрасный качеством воспринимать весь мир цветным. Но цвет может вызвать не только положительные эмоции, но и отрицательные.

Завданням архітектора, який розробляє колірну гамму, є досягнення його максимального сприяння трудової діяльності людини.

Колір може служити також для зорового зміни пропорції приміщення, поліпшення його мікроклімату.

Колір має здатність виявляти пластичні властивості приміщень, може сприяти організації простору і бути засобом напрямку руху. За допомогою кольору може бути введений певний ритм, створені кольорові акценти в місцях композиційних вузлів, утворена психологічна взаємозв'язок інтер'єрів.

Розробку колірного рішення можна умовно поділити на три стадії.

Перша стадія - вибір колірної гами в системі просторів або окремому просторі. Вибір колориту зазвичай пов'язаний з орієнтацією забудови або внутрішніх приміщень. Орієнтовані на північ приміщення зазвичай фарбують в теплі кольори: кремовий світло-коричневий, абрикосовий і т. П. Це частково компенсує недолік прямих сонячних променів в приміщенні, робить візуально його мікроклімат більш теплим. У північних районах можна фарбувати в теплі кольори і ті приміщення, які орієнтовані на південь, так як там можна не побоюватися перегріву приміщень.

Бажано фарбувати в теплі або нейтрально-теплі кольори приміщення, в які не проникає природне денне світло. Холодний колорит можуть мати приміщення, орієнтовані на південь або південний захід, в південних і центральних районах, а також приміщення з великими тепловиділеннями.

Холоднуватий колорит буває доцільним при необхідності створення заспокійливого мікроклімату. Холодні - блакитні, сіро-блакитні, зелені кольори зменшують збудження - тому їх застосовують при фарбуванні спалень дитячих установ, класних кімнат і т. П. Великі приміщення не повинні бути пофарбовані в чисті насичені тони. В такому перенасиченому кольором приміщенні людина буде відчувати себе погано, швидко втомлюватися. В насичений чистий колір у великому приміщенні доцільно фарбувати лише невеликі деталі: світильники, квіткарі, панно, елементи меблів і т. Н.

Введення в загальну спокійну гаму різних колірних відтінків буває потрібним для зміни враження монотонності - особливо, якщо трудовий процес людей в цих приміщеннях одноманітний. Невеликі приміщення, в яких людина перебуває нетривалий час, можна фарбувати в більш інтенсивні кольори.

Якщо колір в інтер'єрі та екстер'єрі житлових і громадських будівель багато в чому залежить від суб'єктивного підходу художника, то в інтер'єрі промислових будівель колір зумовлюється призначенням цих будівель і їх злементов, орієнтацією, характером тепловиділень і т. Д. Тому для промислових будівель розроблена регламентація квітів.

Спеціальна інструкція із застосування кольору в промисловому інтер'єрі вводить застосування кольору в закон для основних видів виробництва. Спільними для всіх виробництв є розпізнавальні забарвлення комунікацій і попереджувальні кольори небезпечних зон і предметів, а також зон безпеки.

У червоно-чорну, жовто-чорну або оранжево-чорну смугу фарбуються підкранові балки, гаки кранів, цехової транспорт. Зони безпеки виділяються зеленим кольором. Всі трубопроводи фарбуються в кольори відповідно до спеціального коду.

Застосуванням певних кольорів можна досягти різного психологічного ефекту. Наприклад, введення в інтер'єр червоного кольору створює враження урочистості, святковості. Збудливо діють на людину контрастні поєднання кольорів. Нюансние поєднання, навпаки, заспокоюють.

Друга стадія розробки колірного рішення - вибір відповідних колірних співвідношень, визначення контрастів взаємодіючих квітів і ступеня відмінності яркостей. В даному випадку критерієм може служити кількість кольору.

Третя стадія - вибір матеріалів для обробки і підбір джерел світла. Тут архітектор повинен враховувати властивості оздоблювальних матеріалів, характер фактури їх поверхонь і характер природного і штучного освітлення. Останній фактор важливий тому, що деякі кольори спотворюються в променях штучного освітлення, спектр випромінювання яких відрізняється від білого денного світла. Наприклад, лампи розжарювання, що мають жовтий спектр випромінювання, або деякі люмінесцентні лампи з холодним спектром випромінювання (ЛХВ) сильно спотворюють колір забарвлення приміщення.

При лампах розжарювання підвищується насиченість жовтих і червоних тонів, блакитні тони зеленіють, фіолетові і сині чорніють. Коротше кажучи, спектр променів ламп розжарювання накладається на колір пофарбованих поверхонь і відбувається змішання квітів.

Колір в архітектурному проектуванні

Колірної клімат не завжди є визначальним фактором при виборі колірної гами. Як правило, вибір колірного рішення в інтер'єрі підпорядковується складнішим закономірностям, але в будь-якому випадку поєднання кольорів повинні бути гармонійними. Існує ряд теорій застосування кольору в інтер'єрі: теорія оптимальних кольорів (професора Рабкина), згідно з якою в інтер'єрі слід застосовувати лише найменш виснажливі для очей зелені і жовто-зелені кольори: теорія нейтрального кольору; теорія провідного або домінуючого кольору: психофізіологічна теорія; теорія фокусирующего кольору професора БІРПІ; теорія природного кольору та ін. Використання кожної з цих теорій можливо в конкретних випадках. Наприклад, при колірному рішенні інтер'єру торгового залу магазину, де продають яскраві предмети, доцільно користуватися теорією нейтрального кольору,

Крім того, ахроматичний тон гармонізується з будь-яким кольором. При колірному рішенні системи інтер'єрів можливе застосування теорії провідного кольору. Завжди можна використовувати теорію природного кольору, яка виходить з розподілу кольору в природі, зазвичай викликає у людини позитивні емоції. Коріння цієї теорії лежать в стародавній китайській філософії, а згодом вона була розвинена і доповнена німецькими вченими Фрілінг і Ауер.

Психофізіологічна теорія кольору враховує відмінність в сприйнятті кольору людьми різної статі і віку, створення ілюзії легкості та тяжкості, холоду і тепла, гнітюче і збудливу дію ряду квітів на людину та інші фактори. Цю теорію потрібно застосовувати для фарбування приміщень, де людина проводить більшу частину свого часу: житлових і виробничих кімнат в навчальних та лікувальних закладах, столових і т. Д.

Гармонійність поєднання кольорів залежить від знань, досвіду і інтуїції архітектора-художника.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ